ارتباط عبارتی است از فرستادن، انتقال دادن و تبادل عقاید، تبادل نظر ، دانش و …
در تعریف این واژه ارتباطات هریک از افراد زیر عقاید و تعاریف متفاوتی داشتند
ارتباط پايه كليه روابط مراوده اي مي باشد. از طريق آن با يكديگر به تفاهم مي رسيم و دوست داشتن همديگر را مي آموزيم، در يكديگر نفوذ مي كنيم، به هم اعتماد مي كنيم، راجع به خودمان چيزي آموخته و به ديگران كه چگونه ما را مي بينند توجه مي نماييم.
ارتباط فرايندي است كه به هنگام انتقال فكر، عقيده، اطلاعات، احساس بين افراد يا گروه و افراد براي مقاصد سنجيده شده اي واقع مي شود.
ارتباط فرايندي است كه به وسيلهآن اطلاعات بين افراد و يا سازماناز طريق نمادهاي مورد توافق قبليبرقرار مي شود.
تمام شواهد آشكارا حكايت از آن دارند كه مهارت در ارتباط گفتاري و نوشتاري نه تنها براي كسب شغل بلكه در عملكرد مؤثر در كار نيز حياتي و داراي اهميت بسيار است.
ارتباطات از عوامل بنيادي سازمان و به قول فيفنر قلب تپنده و جوهره اصلي مديريت است كه از طريق آن فعاليتهاي برنامه ريزي، سازماندهي، هماهنگي، رهبري و كنترل انجام مي شود.
ارتباط عبارت است از انتقال اطلاعات از فرستنده به دريافت كننده به طوري كه اطلاعات براي فرستنده و گيرنده قابل درك باشند.
فرستنده←_←پیام←_←دریافت کننده
ارتباط رو به پايين: از رئيس به مرئوس مي رسد. ( با حركت اطلاعات به جهت پائين و در امتداد سلسله مراتب سازمان، ابعاد پيام گسترش مي يابد)
ارتباط رو به بالا : از مرئوس به رئيس ( معمولاً اين ارتباط دستخوش سانسور، خلاصه نويسي و ويرايش مي شود)
ارتباط افقي : از همكاري به همكار ديگر يا بخشي به بخش ديگر
ارتباط مورب : هنگامي پديد مي آيد كه منبع پيام نتواند به طور اثربخشي از طريق ديگر شيوه هاي موجود به دريافت كننده دسترس
رو به پايين
دستورات انجام كار
تلفن
گفتگو
برنامه هاي كارآموزي
يادداشت غير رسمي
كتاب راهنما
خبرنامه
جلسات اتحاديه
بررسي عملكرد
رو به بالا
بررسي نظرات
تلفن
گفتگو
امور اجتماعي
يادداشت غير رسمي
شكايت
صندوق پيشنهادات
نماينده اتحاديه
بررسي عملكرد
افقی
جلسات
تلفن
گفتگو
امور اجتماعي
يادداشت غير رسمي
كتاب راهنما
خبرنامه
فعاليتهاي اتحاديه
جلسات غذاخوري
روش های برقراری ارتباط هم میتواند متفاوت باشد که میتوان در برندینگ و و مارکت هم تاثیر خود را بگذارد که بایاس باتوجه به نیاز های کارفرما و ایجاد جلسات بارش فکری (Brainstorming)
از مزایای آن میتوان به:
فرستنده را به توجه دقيق به پيام ها قبل از ارسال آنها وا مي دارد كه اين خود سبب افزايش وضوح ارتباط مي گردد.
به حضور فرستنده به منظور اثربخش شدن پيام نيازي نيست.
ارتباط نوشتاري، اسنادي از وقايع بر جاي مي گذارد. اين عامل با پذيرش خط مشي هاي قانوني اهميت روز افزون مي يابد.
اشاره کرد
از معایب آن میتوان به:
به علت عدم حضور فرستنده پيام بازخوردي دريافت نمي دارد.
عدم تفهيم مطالب توسط گيرنده يا خواننده پيام.
عدم پاسخگويي به سؤالات مطرح شده توسط فرستنده پيام.
( به علت عدم حضور)
وقت گير بودن
نامه پراكني
احتمال افشاء مطالب قبل از اجرا
روابط رسمي خشك بين كاركنان
از مزایای آن میتوان به:
ارتباط دو جانبه است.
گيرنده پيام مي تواند سؤالاتش را مطرح نمايد و پاسخ دريافت كند.
آسان و سريع است.
از نظر هزينه و وقت صرفه جويي مي شود.
از معایب آن میتوان به:
پيام ها و ارتباط ها مستند نيست.
ارتباط ها فوري است و پيام ها قبلاً برنامه ريزي نمي شود.
افراد در جلسات ممكن است بدون توجه به ارزشمندي زمان، بيشتر از روي هيجان صحبت كنند و بعد از انتقال پيام پشيمان شوند.
تحريف پيام در عبور از سلسله مراتب سازماني.
عملكرد ضعيف در صورت پراكندگي جغرافيايي سازمان.
استنباط پيام بر اساس برداشت.
از ارتباط غیر کلامی که کوکاکولا شهره زیادی در این نوع تبلیغات دارد اشاره کرد که به عنوان مثال در یکی از تبلیغات غیر مرتبط هر چند فریم لوگوی کوکاکولا لحظه ای نمایش داده میشد بطوری که با چشم مسلح قابل دیدن نبود ولی خب تاثیرش رو داخل ذهن میگذاشت و باعث افزایش 18 درصدی سهام کوکاکولا شد
هریک از شیوه ها و نحوی برقراری ارتباط میتواند در توسعه محصول برندینگ و یا هویت برند تاثیر خود را بگذارد که بایاس میتواند باتوجه به نیاز و خواسته های کارفرما در مطلوب ترین حالت این ارتباط را بین برند و مخاطب ایجاد کند