اینترنت اشیاء (IOT)

قانون تبلیغات در رسانه
ژوئن 13, 2022

IOT

  • اینترنت اشیاء Internet of Things ) IoT)به‌طور کلی به اشیا و تجهیزات محیط پیرامون‌مان که به شبکه اینترنت متصل شده و توسط اپلیکیشن‌های موجود در تلفن‌های هوشمند و تبلت قابل کنترل و مدیریت هستند، اشاره دارد.
  • اینترنت چیزها به زبان ساده، ارتباط سنسورها و دستگاه‌ها با شبکه‌ای است که از طریق آن می‌توانند با یکدیگر و با کاربرانشان تعامل کنند.
  • این مفهوم می‌تواند به سادگی ارتباط یک گوشی هوشمند با تلویزیون، یا به پیچیدگی نظارت بر زیرساخت‌های شهری و ترافیک باشد. از ماشین لباسشویی و یخچال گرفته تا پوشاک؛ این شبکه بسیاری از دستگاه‌های اطراف ما را در برمی‌گیرد.

 

  • اینترنت اشیا شبکه ای از دستگاه های فیزیکی ، وسایل نقلیه ، ساختمان ها و …. است که در آن ها حسگرها و تجهیرات الکترونیکی تعبیه شده است تا بتوانند اطلاعات را جمع آوری کرده و با هم تبادل کنند.

 

تاریخچه اینترنت اشیاء:

عبارت اینترنت اشیا، برای نخستین بار در سال ۱۹۹۹ توسط کوین اشتون مورد استفاده قرار گرفت و جهانی را توصیف کرد که در آن هر چیزی، از جمله اشیا بی جان، برای خود هویت دیجیتال داشته باشند و به کامپیوترها اجازه دهند آن‌ها را سازماندهی و مدیریت کنند. اینترنت اشیا IoT با فراهم سازی دسترسی آزاد به زیرمجموعه‌های انتخابی از داده‌ها برای بهبود مجموعه ای از سرویس‌های دیجیتالی، قادر به ترکیب یکپارچه و شفاف تعداد زیادی از سیستم‌های نهایی ناهمگن و مختلف می‌باشد.

که این با نام های مختلف در وسایل مختلف استفاده میشود

  • M2M (ماشین با ماشین)
  • Internet of Everything (سیستم های سیسکو)
  • World size web
  • Skynet(فیلم ترمیناتور

به طور کلی میتوان اینترنت اشیا را با گذشت زمان در یک عبارت خلاصه کرد آن‌هم در همه جا!

کاربرد اینترنت اشیا در سازمان:

 

اینترنت اشیا هم‌زمان با ایجاد تحولات در حوزه محصولات خانگی، ساختار سازمان‌ها را نیز متحول می‌سازد. پوشش سراسری اینترنت اشیا و رایانش ابری یک پارادایم عملیاتی جدید را به وجود آورده است: سازمان‌های هوشمند.

اکنون چند سالی است که همه‌جا صحبت از اینترنت اشیاست و کم‌کم می‌توان گفت مردم آمادگی پذیرش این فناوری نوظهور را پیدا کرده‌اند. محصولات هوش‌مندی مانند ترموستات، تلویزیون، ماشین لباس‌شویی، یخچال و … وارد بازار شده‌اند و مرم آن‌ها را خریداری می‌کنند. اینترنت اشیا هم‌زمان با ایجاد تحولات در حوزه محصولات خانگی، ساختار سازمان‌ها را نیز متحول می‌سازد. پوشش سراسری اینترنت اشیا و رایانش ابری یک پارادایم عملیاتی جدید را به وجود آورده است: سازمان‌های هوش‌مند.

ساختار یک سازمان هوش‌مند، بهره‌وری را افزایش می‌دهد و این امکان را فراهم می‌سازد تا اطلاعات به‌طور آنی برداشت و آنالیز شود و بر مبنای آن‌ها تصمیم درست اتخاذ شود. در واقع هنوز نیاز به حل کردن چالشهای زیادی قبل از قبول و گسترش ایده اینترنت اشیا وجود دارد. موضوع اصلی ایجاد توانایی عملکرد درونی در دستگاهها و امکان ارتباط بین آنها و فراهم کردن درجه بالایی از هوشمندی است به طوری که توانایی به روز کردن خود و داشتن رفتاری مستقل و خود مختار را داشته باشند این در حالی است که امنیت و اعتماد و حریم خصوصی تضمین شده باشد.

در اینترنت اشیا همچنین چندین مشکل در زمینه شبکه نیز مطرح میباشد به این معنی که موجودیتهای ترکیب شده در اینترنت اشیا دارای خصوصیت فقدان منابع از نظر انرژی و محاسباتی میباشند. بنابراین راه حلهای پیشنهادی جهت گسترش اینترنت اشیا نیاز به توجه ویژه به بهرهوری از منابع علاوه بر مشکلات موجود در مقیاس پذیری را دارد.

بازار اینترنت اشیا:

 

9.1 میلیون دستگاه اینترنت اشیا از سال 2013 تا هم اکنون

انتظار افزایش تعداد دستگاه های اینترنت اشیا به 28.1 میلیون دستگاه تا سال 2020

  • رشد درآمد اینترنت از 1.9 تریلیون دلار در سال 2013 به 7.1 تریلیون دلار در سال 2020
  • رشد درامد از اینترنت با توجه به ماندگاری کرونا در سال 2021 با 22 درصد سود به 15.8 تریلیون دلار رسید

 

 

همین طور که بازار اینترنت اشیاء با شیب بسیاری درحال افزایش است ممکن است برخی نگرانی ها و گاهی خطری مارا تهدید کند

  1. به بسیاری از دستگاه های شخصی من دسترسی دارد و این میتواند گاه برای سازمان ها و شبکه های خارجی دیگر جاسوسی کند و از اطلاعات ما در سازمان ها به شکل big data استفاده کند
  2. اگر در شبکه مشکلی پیش بیاید ممکن است دستگاه مورد استفاده شما هم با اختلال همراه باشد
  3. اگر امنیت شبکه به طور کامل تامین نشده باشد میتواند مورد حمله هکر ها قرار بگیرد که میتواند به شیوه های مختلفی انجام شود

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *