استارلینک در ایران ممکن است؟

ارتباطات (Communication)
سپتامبر 9, 2022
داستان لوگوی اپل
اکتبر 22, 2022

استارلینک یک سیستم ماهواره ای است که هدف آن ارائه پوشش اینترنتی جهانی است. این سیستم به طور ایده آل برای مناطق روستایی و از نظر جغرافیایی ایزوله که در آن اتصال به اینترنت قابل اعتماد نیست یا وجود ندارد، مناسب است.

استارلینکیک ابتکار SpaceX برای ایجاد یک شبکه پهن باند جهانی، از مجموعه ای از ماهواره های مدار پایین زمین (LEO) برای ارائه خدمات اینترنت پرسرعت استفاده می کند. اسپیس ایکس که به طور رسمی با نام شرکت فناوری‌های اکتشاف فضایی شناخته می‌شود، یک شرکت خصوصی موشک و فضاپیما است که ایلان ماسک در سال 2002 تأسیس کرد.

استارلینک چگونه کار می کند؟

استارلینک بر روی یک فناوری خدمات اینترنت ماهواره ای کار می کند که برای دهه ها وجود داشته است. یک سیستم ماهواره ای به جای استفاده از فناوری کابل، مانند فیبر نوری برای انتقال داده های اینترنتی، از سیگنال های رادیویی از طریق خلاء فضا استفاده می کند. ایستگاه‌های زمینی سیگنال‌هایی را به ماهواره‌ها در مدار ارسال می‌کنند که به نوبه خود داده‌ها را به کاربران استارلینک در زمین ارسال می‌کنند. هر ماهواره در صورت فلکی استارلینک 573 پوند وزن دارد و بدنه ای صاف دارد. یک موشک فالکون 9 اسپیس ایکس می تواند تا 60 ماهواره را در خود جای دهد.

هدف استارلینک ایجاد یک شبکه با تاخیر کم در فضا است که محاسبات لبه را در زمین تسهیل می کند. چالش ایجاد یک شبکه جهانی در فضای بیرونی چالش کوچکی نیست، به خصوص به این دلیل که تاخیر کم یک تقاضای مهم است. اسپیس ایکس یک صورت فلکی متشکل از تقریباً 42000 ماهواره به اندازه تبلت را پیشنهاد کرده است که در مدار پایین دور کره زمین می چرخند تا این تقاضا را برآورده کند. CubeSats – ماهواره‌های مینیاتوری که معمولاً در LEO استفاده می‌شوند – پوشش شبکه محکمی ایجاد می‌کنند و مدار پایین زمین آنها تأخیر کمی ایجاد می‌کند.

آیا در محدوده مکانی شما کار میکند؟ نحوی ثبت سفارش

برای بررسی این موضوع باید به سایت خود استارلینک رفت و بررسی کرد در موقعیت مکانی شما سرویس میدهد یا خیر درصورتی که خدمت ارائه شود فرم آدرس و اطلاعات تکمیلی را دریافت میکند و در مرحله بعد با پرداخت هزینه شما صاحب سرویس استارلینک میشوید

درصورتی که در موقعیت مکانی شما این سرویس ارائه نشود با چنین پیامی مواجه میشوید (Starlink is not yet available in your area due to pending regulatory approval. As we receive approvals our coverage area will continue to expand, so please check back for future availability in your area.)

آیا در ایران میتوان دسترسی داشت به استارلینک؟

به صورت رسمی تا به الان که این مقاله نوشته میشود خبر رسمی که مبنی بر ارائه خدمات از سوی استارلینک به مردم ایران باشد ارائه نشده است ولیکن چند فیلم و عکس این چند روزه در فضای مجازی دست به دست میچرخد که حاکی از کار کردن استارلینک در چند نقطه ایران است که نمیتوان به صورت قطعی گفت که این تصاویر مربوط به ایران است)

ورود قاچاقی تجهیزات استارلینک به ایران - بورس فردا

هزینه های سرویس استارلینک

برای شهروندان امریکایی تعرفه اینگونه است که 599 دلار تجهیزات مربوطه  و 110 دلار هزینه ماهانه استفاده از سرویس می‌باشد ولی در شرایطی خاص مانند اتفاقات اخیر در اوکراین این شرکت هزینه ها را ممکن است تغییر دهد.

SpaceX Raises the Price of Starlink Satellite Internet Service - CNET

نحوی خرید تجهیزات  استارلینک

این چند روز اخیر خیلی از پیج های اینستاگرامی و وبسایت هایی به گفته شان تجهیزات مربوطه را موجود کرده اند ولی ولی ولی میتوان با صراحت تمام گفت تقریبا همه شان در حال کلاهبرداری از جیب شما هستند آن هم با پولی که بچربد به دهانشان .لازم به ذکر است تا به صورت رسمی اعلام نشده است از عملکردش در ایران (حتی خرید تجهیزاتش به هرنحوی در ایران عملی خارج از منطق است)

ولی در بهترین حالت میتوان گفت حداقل یکسال باید صبر کزد تا پوششی مناسب جهت کار کردن گیرنده ها در ایران فراهم شود

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *